Strona na piątkę, czyli 5 zagadnień, którym warto się przyjrzeć
Otrzymaj oferty od specjalistów jak SOLVER nawet w kilka minut
Chcę otrzymać ofertę

SOLVER

Strona na piątkę, czyli 5 zagadnień, którym warto się przyjrzeć

Autor: Krzysztof Ziomek, publikacja: 2020-01-10

Strony internetowe mogą różnić się w zależności od biznesu, jaki reprezentują. Jednakże bez względu na to musimy zwrócić szczególną uwagę na parę podstawowych cech dobrej strony WWW, aby uniknąć często popełnianych błędów.

Strony internetowe

Zagadnienia, którym się przyjrzymy, możemy podzielić na 5 podstawowych obszarów:

  1. Adres.
  2. Wygląd.
  3. Funkcjonalność.
  4. Zawartość.
  5. UX (doświadczenie użytkownika).

Adres

Zacznijmy od dwóch absolutnie podstawowych i niezwykle ważnych zagadnień, tj. domeny, pod którą funkcjonuje twoja strona oraz twojego kontaktowego adresu e-mail.

Domena

Domena to podstawowy składnik internetowej tożsamości. Jest ona elementem adresu internetowego, który kieruje internautów na żądaną stronę. Zawsze (jeżeli jest to tylko możliwe) używaj domeny z rozszerzeniem *.com. Jest to najlepsza domena międzynarodowa. Jeżeli myślisz o rozwoju swojego biznesu, koniecznie wybierz tę właśnie domenę. W przypadku, gdy z założenia nigdy nie będziesz chciał wyjść ze swoim towarem lub usługą poza terytorium Polski, możesz wybrać domenę *.pl. W przypadku zakładania nowej firmy najlepiej od razu zablokować również domenę *.eu. Jeżeli prowadzisz swój biznes już od jakiegoś czasu i masz stronę pod adresem *.com.pl, również warto ją pozostawić. Ważne jest także to, co jest przed kropką. Najlepiej, by była to nazwa twojej firmy (oczywiście bez polskich znaków). I pamiętaj - bezwzględnie trzymaj się z daleka od znaków takich jak myślniki (-), podłogi (_) czy inne „wynalazki”, typu: #, & lub $. Bez względu na to, jak fajnie mogą one wyglądać w nazwie twojej domeny, nie jest to dobry pomysł, by ich używać.

E-mail

E-mail kontaktowy musi zawsze odpowiadać twojej domenie. Bardzo nieprofesjonalnie wygląda adres mailowy z jakimś popularnym rozszerzeniem typu @gmail.com czy @op.pl lub @wp.pl itd. Choć te serwery pocztowe są świetne, to pozostaw ten adres do kontaktów prywatnych. I nie chodzi tylko o to jak mało profesjonalnie będzie on wyglądał na twojej superstronie. Zastanów się, czy na pewno chcesz udostępnić wszystkim w sieci twój prywatny kontakt.

Wygląd

Twoja strona powinna być czysta i czytelna. Co to oznacza?

Kolory

Jeżeli chodzi o kolorystykę, skoncentruj się na 2, maksymalnie 3 kolorach. Leonardo da Vinci powiedział, że Prostota jest szczytem wyrafinowania. Weź to sobie do serca. To naprawdę mądre spostrzeżenie. Za dużo kolorów lub kolory ładne, ale nieodpowiadające twojej marce spowodują, że odbiór strony będzie gorszy. Co więcej, mogą one odwrócić uwagę od podstawowej informacji, którą chcesz przekazać swoim klientom. Pamiętaj też, aby kolory odpowiadały tym, które znajdują się w twoim logo - jeżeli masz logo. A jeżeli go nie masz - koniecznie je zrób! To jednorazowy, aczkolwiek niezwykle ważny wydatek. Może w kręgu twoich przyjaciół i znajomych jest jakiś grafik? Z pewnością będzie ci w stanie pomóc w tym temacie. Jeżeli nie masz nikogo takiego w pobliżu… Jest mnóstwo innych możliwości. Jedną z nich jest wykorzystanie pomocy taniego profesjonalisty. Tak, w globalnej wiosce jest to możliwe. Istnieją tani profesjonaliści, trzeba tylko trochę poszukać. Jest wiele portali, na których można zamówić projekt swojego logo. Jeżeli jednak nie znasz się na tym, nie masz czasu i nie chcesz tego robić samodzielnie, skontaktuj się z firmą, która zrobiła dla ciebie stronę. Z pewnością będą w stanie ci pomóc.

Teksty

Teksty muszą być przede wszystkim łatwe do przeczytania. Choć brzmi to banalnie i w tym przypadku można zrobić sporo błędów.

Po pierwsze – duży kontrast

Zawsze używaj ciemnej (najlepiej czarnej) czcionki na białym (lub jasnym) tle lub białej czcionki na ciemnym tle. Inne kombinacje mogą zasadniczo obniżyć czytelność twojej strony.

Po drugie – ilość czcionek

Trzymaj się 1-2 lub maksymalnie 3 krojów czcionek.

Na rynku możemy znaleźć ogromną liczbę czcionek. Wspomniany już Leonardo odniósł się do prostoty. To niezwykle mądre i uniwersalne stwierdzenie możemy także zastosować i w tym przypadku. Mała ilość czcionek to dobry wybór. Świadczy o dobrym smaku i profesjonalizmie firmy. Dobrze natomiast jest skontrastować czcionkę z tzw. headline’ów (tytułów) z czcionką paragrafów. Dlatego też używaj grubszej (i być może innej) czcionki właśnie tutaj, a teksty paragrafów pisz czcionką prostą, niepogrubioną i przede wszystkim czytelną.

Po trzecie – krój czcionki

Kolejnym zagadnieniem jest rodzaj (tzw. krój) samej czcionki. Jest wiele pięknych czcionek. I niewątpliwie w wielu przypadkach dobrze jest je stosować. Pamiętaj jednak o tym, że twój potencjalny klient na twojej stronie poszukuje przede wszystkim informacji. Nie odwracaj jego uwagi poprzez użycie zbyt ozdobnej czcionki… Jest parę innych elementów, którymi możesz zrobić niesamowicie dobre wrażenie estetyczne. Czcionka musi być po prostu… czytelna.

Dobrą praktyką jest projektowanie w oparciu o czcionki „Google fonts”. Są one bezpłatne, a więc nie obciążą dodatkowo twojego portfela podczas tworzenia strony.

Funkcjonalność

Strona startowa to tak naprawdę klucz do sukcesu. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze i decyduje o wszystkim. Dlatego też skoncentruj się na obrazie. Prześlij swojemu klientowi wiadomość i nie komplikuj tego. Stare chińskie przysłowie mówi: Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów. Przygotuj naprawdę dobry obraz.

Używaj krótkich i treściwych tytułów, a w paragrafach opisuj tylko kluczowe elementy swojego produktu czy oferty. Nie pisz opowieści, naprawdę nikt nie ma czasu ich czytać. Skoncentruj się na korzyściach płynących właśnie z twojej oferty. Krótko mówiąc: daj powody swojemu potencjalnemu klientowi do pozostania na twojej stronie. Przyjrzyj się swoim formularzom kontaktowym i koniecznie sprawdź, czy działają poprawnie. I pamiętaj - odpowiadaj na maile z zapytaniami. Jeżeli nie masz na to czasu, lepiej zlikwiduj formularz kontaktowy i zostaw tylko adres mailowy i telefon.

Pamiętaj też, że w dzisiejszych czasach ¾ ruchu na stronach generują urządzenia mobilne. Zresztą wystarczy rozejrzeć się na przystanku, w tramwaju czy autobusie… Widzisz to? Ludzi wpatrzonych w swoje komórki…

Jeżeli twoja strona nie jest responsywna, czyli niewłaściwie otwiera się na telefonie czy tablecie, jej szanse na sukces są… bardzo małe. Responsive Web Design, czyli projektowanie stron z uwzględnieniem ich prawidłowego funkcjonowania na urządzeniach mobilnych, to absolutny wymóg dzisiejszych czasów. I nie chodzi tu tylko o to, czy twoja strona w ogóle otwiera się np. na telefonie. Chodzi o to, jak dobrze przegląda się ją na telefonie. Rozumiesz, na czym polega różnica? Jestem pewien, że tak. Przeglądając Internet, trafiamy czasami na takie właśnie strony, np. z mikroskopijnymi czcionkami czy uciętymi zdjęciami. Co wtedy robimy? Natychmiast uciekamy.

Zawartość

Przede wszystkim zawartość twojej strony musi być dobrze zorganizowana i krótka. Koncentruj się na zwięzłych paragrafach i prostym przekazie informacji. Twoja strona to nie jest dobre miejsce, by dużo pisać. Zainteresuj swojego potencjalnego klienta. Spraw, by zechciał się z tobą skontaktować. Później z pewnością będziesz miał czas, by wszystko szczegółowo wyjaśnić.

Możliwie często uaktualniaj zawartość swojej strony. Jest to niezwykle ważne dla tzw. botów Google, czyli programów nieustannie indeksujących twoją stronę i wpływających na jej pozycję w tzw. wynikach organicznych. Dobrą praktyką jest też wiązanie strony z wszystkimi mediami społecznościowymi, którymi dysponujesz. To wszystko pozytywnie wpływa na ocenę, którą wystawi ci algorytm Google i dzięki temu zyskujesz punkty w pozycjonowaniu.

Pamiętaj o tym, aby nazwy użytych zdjęć odpowiadały temu, co one przedstawiają. Pamiętaj też, aby zdjęcia nie były „zbyt ciężkie”, bo to spowolni twoją stronę.

Poproś swoich konsumentów o pozostawienie opinii na temat twojej usługi i koniecznie umieść wszystkie opinie na swojej stronie. Jeżeli jest to możliwe, dodawaj nowe co 2-3 tygodnie. To z pewnością wpłynie pozytywnie na pozycję twoje strony w wynikach Google.

UX (doświadczenie użytkownika)

UX – User Experience to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu. Podstawowe cechy użytecznej strony to prostota i szybkość ładowania. Spraw, aby oba te parametry były na możliwie wysokim poziomie. Ponadto ogromne znaczenie ma również możliwość logicznego i intuicyjnego poruszania się po stronie. Bez względu na to, co podpowiada ci twoja kreatywna wyobraźnia, nawigacja powinna być na górze, bo tam szukają jej internauci, czyli twoi przyszli klienci. Nie utrudniaj im tego zadania.

No i najważniejsza rzecz: choć już o tym wspomniałem - powtórzę to po raz drugi - twoja strona musi być responsywna, czyli w 100% przystosowana do urządzeń mobilnych. W tym przypadku nie ma kompromisów. Bez względu na to, jak wybrany przez ciebie deweloper będzie zachwalał wykonane przez siebie strony, poproś go o przykłady realizacji. Weź telefon i wejdź na nie, a wtedy przekonasz się, czy obcowanie z nimi to miłe doświadczenie. Chodzi bowiem o to, aby interakcja z twoją stroną WWW dostarczała użytkownikom pozytywnych wrażeń, a twoje produkty lub usługi prezentowały się w sposób atrakcyjny i po prostu przyjemny. Wtedy (i tylko wtedy) twój potencjalny klient wróci na twoją stronę i finalnie kupi od ciebie to, co masz mu do zaoferowania.

Poruszone przeze mnie zagadnienia to zaledwie czubek góry lodowej, no ale od czegoś trzeba zacząć. Jak mawiają Amerykanie: First things first, więc na dobry początek zacznij od tego.


Opracował:
Krzysztof Ziomek
SOLVER Responsive Web Design

Strony internetowe - komu zlecić?

Poniżej przedstawiamy ranking 13 023 Specjalistów od Stron Internetowych najlepszych w 2021 roku w poszczególnych miastach powiatowych:

Więcej poradników o stronach internetowych